dimarts, 4 de gener del 2011

Cent pel•lícules





Quan era petit ma mare em deia que havia de menjar de tot una mica. I encara que, gastronòmicament, haig d’admetre que mai he seguit els seus preceptes fil per randa, des de la perspectiva cinèfila penso que -amb penes i treballs- he aconseguit respectar-ho. Vaja, això crec, al menys.

Si més no, però, doneu-li un cop d’ull al llistat que us adjunto més avall. Un Top-100 en el que he procurat rescatar de la meva fràgil memòria el bo i millor que m’ha donat el cinema i en el que, al marge de possibles oblits i manca d’espai, hi figuren amb totes les de la llei algunes de les pel·lícules que em representen com a cinèfil.

Si totes les que hi son mereixen ser-hi o no ja és una altra història. En tot cas, com ja he dit abans, són les meves predilectes. Les que recomanaria a qualsevol neòfit des de la meva humil experiència en la matèria. Les que més m’han entretingut, les que més m’han emocionat, les que més m’han fascinat, les que més m’han aterrit i les que més m’han fet pensar.

Òbviament, no es tracta d’un llistat tancat ni definitiu. De fet el que més m’agradaria és que aquest Top-100 esdevingués una mena de baròmetre de la meva pròpia evolució com a cinèfil. I això implica que, amb el temps, algunes de les següents pel·lícules haurien d’acabar caient de la llista fruit de la ferotge escomesa de noves incorporacions. En qualsevol cas, tot això està per veure. I ara per ara, les meves 100 són aquestes:





CAPTAINS COURAGEOUS (1937), de Victor Fleming
THE GRAPES OF WRATH (1940), de John Ford
HOW GREEN WAS MY VALLEY! (1941), de John Ford
CASABLANCA (1942), de Michael Curtiz
BRIEF ENCOUNTER (1945), de David Lean
LADRI DI BICICLETTE (1948), de Vittorio de Sica
ALL ABOUT EVE (1950), de Joseph L. Mankiewicz
HIGH NOON (1950), de Fred Zinnemann
LOS OLVIDADOS (1950), de Luís Buñuel
THE ASPHALT JUNGLE (1950), de John Huston
THE AFRICAN QUEEN, (1951) de John Huston
LE SALAIRE DE LA PEUR (1952), d'Henri-Georges Clouzot
THE QUIET MAN (1952), de John Ford
JOHNNY GUITAR (1954), de Nicholas Ray
LA STRADA (1954), de Federico Fellini
LES DIABOLIQUES (1954), d'Henri-Georges Clouzot
REAR WINDOW (1954), d'Alfred Hitchcock
CALLE MAYOR (1956), de Juan Antonio Bardem
THE SEARCHERS (1956), de John Ford
THE INCREDIBLE SHRINKING MAN (1957), de Jack Arnold
TWELVE ANGRY MEN (1957), de Sidney Lumet
WITNESS FOR THE PROSECUTION (1957), de Billy Wilder
RIO BRAVO (1958), de Howard Hawks
VERTIGO (1958), d'Alfred Hitchcock
ANATOMY OF A MURDER (1959), d'Otto Preminger
BEN-HUR (1959), de William Wyler
LE TROU (1959), de Jacques Becker
SPARTACUS (1960), d'Stanley Kubrick
THE APARTMENT (1960), de Billy Wilder
WEST SIDE STORY (1960), de Robert Wise i Jerome Robbins
PSYCHO (1961), d'Alfred Hitchcock
THE HUSTLER (1961), de Robert Rossen
VIRIDIANA (1961), de Luís Buñuel
LAWRENCE OF ARABIA (1962), de David Lean
SEPPUKU (1962), de Masaki Kobayashi
THE MAN WHO SHOT LIBERTY VALANCE (1962), de John Ford
TO KILL A MOCKINGBIRD (1962), de Robert Mulligan
WHAT EVER HAPPENED TO BABY JANE? (1962), de Robert Aldrich
DOCTOR ZHIVAGO (1965), de David Lean
PERSONA (1966), d'Ingmar Bergman
THE FLIGHT OF THE PHOENIX (1965), de Robert Aldrich
FANTASTIC VOYAGE (1966), de Richard Fleischer
IL BUONO, IL BRUTTO, IL CATTIVO (1966), de Sergio Leone
LA CAZA (1966), de Carlos Saura
COOL HAND LUKE (1967), d'Stuart Rosenberg
2001: A SPACE ODISSEY (1968), d'Stanley Kubrick
C'ERA UNA VOLTA IL WEST (1968), de Sergio Leone
PLANET OF THE APES (1968), de Franklin J. Schaffner
ROSEMARY'S BABY (1968), de Roman Polansky
THE PARTY (1968), de Blake Edwards
THE WILD BUNCH (1969), de Sam Peckinpah
A CLOCKWORK ORANGE (1970), d'Stanley Kubrick
MORTE A VENEZIA (1970), de Luchino Visconti
FAT CITY (1971), de John Huston
STRAW DOGS (1971), de Sam Peckinpah
AGUIRRE, DER ZORN GOTTES (1972), de Werner Herzog
FRENZY (1972), d'Alfred Hitchcock
SOLYARIS (1972), d'Andrei Tarkovsky
THE GODFATHER (1972), de Francis Ford Coppola
ULTIMO TANGO A PARIGI (1972), de Bernardo Bertolucci
LE GRANDE BOUFFE (1973), de Marco Ferreri
SCENER UR ET ÄKTENSKAP (1973), d'Ingmar Bergman
THE EXORCIST (1973), de William Friedkin
DERSU UZALA (1975), d'Akira Kurosawa
ONE FLEW OVER THE CUCKOO'S NEST (1975), de Milos Forman
ANNIE HALL (1976), de Woody Allen
TAXI DRIVER (1976), de Martin Scorsese
THE DEER HUNTER (1978), de Michael Cimino
ALIEN (1979), de Ridley Scott
APOCALYPSE NOW (1979), de Francis Ford Coppola
MANHATTAN (1979), de Woody Allen
RAGING BULL (1980), de Martin Sorsese
THE ELEPHANT MAN (1980), de David Lynch
EVIL DEAD (1981), de Sam Raimi
EXCALIBUR (1981), de John Boorman
BLADE RUNNER (1982), de Ridley Scott
THE THING (1982), de John Carpenter
RUMBLE FISH (1983), de Francis Ford Coppola
ONCE UPON A TIME IN AMERICA (1984), de Sergio Leone
BARRY LYNDON (1985), d'Stanley Kubrick
HANNAH AND HER SISTERS (1986), de Woody Allen
THE MISSION (1986), de Roland Joffé
THE SILENCE OF THE LAMBS (1991), de Jonathan Demme
LÉOLO (1992), de Jean-Claude Lauzon
UNFORGIVEN (1992), de Clint Eastwood
SCHINDLER'S LIST (1993), d'Steven Spielberg
PULP FICTION (1994), de Quentin Tarantino
THE SHAWSHANK REDEMPTION (1994), de Frank Darabont
THE BRIDGES OF MADISON COUNTY (1995), de Clint Eastwood
BREAKING THE WEAVES (1996), de Lars von Trier
FUNNY GAMES (1997), de Michael Haneke
FESTEN (1998), de Thomas Vintenberg
THE BLAIR WITCH PROJECT (1999), de D.Myrick i E. Sánchez
DANCER IN THE DARK (2000), de Lars von Trier
DUT YEUNG NIN WA (2000), de Wong Kar Wai
GLADIATOR (2000), de Ridley Scott
CIDADE DE DEUS (2002), de Fernando Meirelles i Kátia Lund
GEGEN DIE WAND (2004), de Fatih Akin
THE PASSION OF THE CHRIST (2004), de Mel Gibson
BLACK SWAN (2010), de Darren Aronofsky

5 comentaris:

  1. Jajajja, no pateixis, Quim. Pren-te el temps que vulguis. De fet a mi em va costar Déu i ajuda sel.leccionar-les. I tot i així segur que me'n deixo algunes que mereixerien ser-hi.

    ResponElimina
  2. Doncs aquí va una finalment (provisionoal) selecció de cent pel·lícules que em defineixen com a cinèfil, en tots els vessants possibles (el gaudi estètic, les emocions que susciten, etc.). No necessàriament les "millors" però sí les que, com diu el tòpic, m'enduria a una illa deserta. El programa em diu que supero el límit de caracters, així que envio dos missatges amb cinquanta:

    NOSFERATU (1922), de F. W. Murnau
    DER LETZTE MANN (1924), de F. W. Murnau
    BRONENOSETS POTYOMKIN (1925), de Sergei. M. Eisenstein
    LA PASSION DE JEANNE D’ARC (1928), de Carl. T. Dreyer
    THE BROKEN LULLABY (1932), d’Ernst Lubitsch
    PARTIE DE CAMPAGNE (1936), de Jean renoir
    BRINGING UP BABY, (1938) de Howard Hawks
    THE ADVENTURES OF ROBIN HOOD (1938), de Michael Curtiz
    STAGECOACH (1939), de John Ford
    GONE WITH THE WIND (1939), de Victor Fleming
    REBECCA (1940), d’Alfred Hitchcock
    CAT PEOPLE (1942), de Jacques Tourneur
    TO BE OR NOT TO BE (1942), d’Ernst Lubitsch
    DIES IRAE (1943), de Carl. T. Dreyer
    IVAN GOZNYY (1944), de Sergei. M. Eisenstein
    THE GHOST AND MRS. MUIR (1947), de Joseph L. Mankiewicz
    LADRI DI BICICLETTE (1948), de Vittorio de Sica
    LETTER FROM AN UNKNOWN WOMAN (1948), de Max Ophüls
    THE THIRD MAN (1949), de Carol Reed
    APARTADO DE CORREOS 1001 (1950), de Julio Salvador
    HIGH NOON (1950), de Fred Zinnemann
    SUNSET BOULEVARD (1950), de Billy Wilder
    THE ASPHALT JUNGLE (1950), de John Huston
    SINGIN' IN THE RAIN (1952), de Gene Kelly I Stanley Donen UMBERTO D. (1952), de Vittorio de Sica
    TOKIO MONOGATARI (1953), de Yasujiro Ozu
    UGETSU MONOGATARI (1953), de Kenji Mizoguchi
    JOHNNY GUITAR (1954), de Nicholas Ray
    REAR WINDOW (1954), d'Alfred Hitchcock
    ORDET (1954), de Carl T. Dreyer
    SHICHININ NO SAMURAI (1954), d’Akira Kurosawa
    VIAGGIO IN ITALIA (1954), de Roberto Rossellini
    YAMA NO OTO (1954), de Mikio Naruse
    PATHER PANCHALI (1955), de Satyajit Ray
    THE MAN WHO KNEW TOO MUCH (1956), d’Alfred Hitchcock
    CALLE MAYOR (1956), de Juan Antonio Bardem
    LUST FOR LIFE (1956), de Vincente Minnelli
    THE INCREDIBLE SHRINKING MAN (1957), de Jack Arnold
    POPIÓL I DIAMENT (1958), d’Andrzej Wajda
    VERTIGO (1958), d'Alfred Hitchcock
    PICKPOCKET (1959), de Robert Bresson
    SOME LIKE IT HOT (1959), de Billy Wilder
    THE APARTMENT (1960), de Billy Wilder
    KOHAYAGAWA-KE NO AKI (1961), de Yasujiro Ozu
    ONE, TWO, THREE (1961), de Billy Wilder
    PSYCHO (1961), d'Alfred Hitchcock
    THE MISFITS (1961), de John Huston
    SAMMA NO AJI (1962), de Yasujiro Ozu
    SEPPUKU (1962), de Masaki Kobayashi
    THE MAN WHO SHOT LIBERTY VALANCE (1962), de John Ford

    ResponElimina
  3. I les altres cinquanta:

    IL GATTOPARDO (1963) de Luchino Visconti
    EL MUNDO SIGUE (1963) de Fernando Fernán-Gómez
    LE MÉPRIS (1963), de Jean-Luc Godard
    NATTVARDSGÄSTERNA (1963), d'Ingmar Bergman
    THE BIRDS (1963), d’Alfred Hitchcock
    BECKET (1964) de Peter Glenville
    GERTRUD (1964), de Carl T. Dreyer
    CHIMES AT MIDNIGHT (1965), d’Orson Welles
    FAHRENHEIT 451 (1966) de François Truffaut
    PERSONA (1966), d'Ingmar Bergman
    ROSEMARY'S BABY (1968), de Roman Polansky
    TRISTANA (1970), de Luis Buñuel
    FRENZY (1972), d'Alfred Hitchcock
    LE GENOU DE CLAIRE (1970), d’Eric Rohmer
    TRISTANA (1970), de Luis Buñuel
    LE SOUFLE AU COEUR (1971) de Louis Malle
    DIE BITTEREN TRÄNEN DER PETRA VON KANT (1972), de R. W. Fassbinder
    THE EXORCIST (1973), de William Friedkin
    ULTIMO TANGO A PARIGI (1972), de Bernardo Bertolucci
    LE FANTÔME DE LA LIBERTÉ (1974), de Luis Buñuel
    BENILDE OU A VIRGEM MÃE (1975), de Manoel de Oliveira
    CAPRICORN ONE (1978) de Peter Hyams
    INVASION OF THE BODY SNATCHERS (1978) de Piliph Kaufman
    STALKER (1979), d’Andrei Tarkovsky
    E.T.: THE EXTRA-TERRESTRIAL (1982) de Steven Spielberg
    TOOTSIE (1982) de Sidney Pollack
    EL SUR (1983), de Víctor Erice
    PARIS; TEXAS (1984) de Wim Wenders
    PALE RIDER (1985), de Clint Eastwood
    THE PURPLE ROSE OF CAIRO (1985) de Woody Allen
    WITNESS (1985) de Peter Weir
    BLUE VELVET (1986) de David Lynch
    HANNAH AND HER SISTERS (1986), de Woody Allen
    HOMBRE MIRANDO AL SUDESTE (1986) d’Eliseo Subiela
    THE DEAD (1987), de John Huston
    THE GODFATHER: PART III (1990), de Francis. F. Coppola
    PORCO ROSSO (1992) de Hayao Maiyazaki
    MANHATTAN MURDER MYSTERY (1993), de Woody Allen
    TROIS COULEURS: ROUGE (1994), de Krzysztof Kieslowski
    THE BRIDGES OF MADISON COUNTY (1995), de Clint Eastwood
    BREAKING THE WEAVES (1996), de Lars von Trier
    VIAGEM AO PRINCÍPIO DO MUNDO (1997), de Manoel de Oliveira
    THE STRAIGHT STORY (1999), de David Lynch
    EYES WIDE SHUT (1999), de Stanley Kubrick
    WO DE FU QIN MU QIN (1999), de Zhang Yimou
    SOLAS (1999), de Benito Zambrano
    HABLE CON ELLA (2002), de Pedro Almodóvar
    BOM YEOREUM GAEUL GYEOUL GEURIGO BOM (2003) de Kim Ki-duk
    MYSTIC RIVER (2003), de Clint Eastwood
    LETTERS FROM HIROSHIMA (2006), de Clint Eastwood

    ResponElimina
  4. Moltíssimes gràcies per aquesta valuosa aportació, Quim. Coneixent el teu bon gust cinèfil, miraré d'anar veient algunes de les que assenyales i que les tinc com a pendents des de fa temps. Sens dubte la teva llista serà una molt bona referència.

    ResponElimina