dijous, 23 de maig del 2013

Fills de gossa



Tothom sap que Peckinpah no fou, precisament, un mestre de la subtilesa. Títols com “Grup salvatge” o “Vull el cap d’Alfredo García”, per exemple, ho constaten abastament. Però si hi ha una pel·li del vell Sam que m’esparvera, que m’acoquina especialment aquesta és, sens dubte, “Gossos de palla”. El film que va obrir la veda de la ultraviolència a la dècada dels setanta i un dels primers que, conseqüentment, va ser capaç d’escandalitzar i portar la contrària a generacions i generacions d’espectadors sovint massa acostumats a estereotips cinematogràfics del tot codificats i previsibles.

Per aconseguir-ho, però, no n’hi va haver prou amb un bon guió. A “Gossos de palla” —com en d’altres ocasions— Peckinpah es va fer valer dels seus prodigiosos moviments de càmera, dels seus zooms endimoniats, del seu magistral domini de la càmera lenta per explicar-nos moltes coses sense la punyetera necessitat de diàlegs, de veus en off, de retòrica barata. Bàsicament, perquè d’això tracta el cinema, senyors. De saber emprar els silencis, d’aprofitar al màxims els recursos que ens ofereixen la música i el so, de treure-li el màxim suc possible al muntatge. I de moure la càmera, és clar. En el cas d’en Peckinpah, amb l’ímpetu i la passió d’un ballarí de tango. Amb mil·limètrica brusquedat. Tot plegat per sacsejar l’espectador amb un thriller “in crescendo” absolutament brutal. Sense escrúpols. Dels que m’agraden.

La pel·li d’en Peckinpah, d’altrabanda, és d’aquelles que dona per parlar-ne. Gairebé perfecta, de fet, per un cinefòrum de parròquia. Covardia, provocació, erotisme, misogínia, venjança, violència, dignitat... De tot una mica en una pel·li que transcorre en un poblet escocès habitat per una colla de malparits que déu n’hi do: borratxos, busca-raons, dropos, cràpules... Capaços, tots ells, de convertir en una autèntica bèstia al més pacífic i benèvol dels mortals. I després, és clar, l’Amy. Protagonista de la violació més ambigua mai presenciada en una gran pantalla.

El vell Sam ens ofereix, en definitiva, una autèntica lliçó de cinema. I és que, com bé afirmava un vell amic: “Cada cop que veig una nova pel·li d’en Pecki, menys valoro en Tarantino”.  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada